Tugas Raja/Sultan/Yang Di Pertuan Besar
melantik Menteri Besar berbangsa Melayu, beragama Islam mengikut nasihat pemimpin parti yang menguasai majoriti Dewan Undangan Negeribertindak diatas nasihat Menteri Besar dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerimenjalankan tugas Ketua Agama Negeri mengikut nasihat Majlis Agama Negerimerasmikan sidang pertama setiap penggal Dewan Undangan Negeri dengan memberi titah ucapan di Rajamemanggil dan menangguh dewan persidangan Dewan Undangan Negerimemperkenan rang undang-undang/pindaan perlembagaan negeri yang diluluskan dalam masa 30 hari dengan syarat jika tidak diperkenankan pindaan tetap dianggap lulus selepas 30 haripindaan memerlukan perkenan Yang Di Pertuan Agong jika raja negeri itu menjadi Yang Di Pertuan Agongapabila ditawarkan sebagai Warta Kerajaan barulah undang-undang berkenaan berkuat kuasamelantik Majistret mengikut nasihat Hakim Besar Malayamelantik Mufti dan Penghulu mengikut nasihat Kerajaan Negerimempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri dan mengampuni orang-orang yang disabitkan dengan kesalahan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah Awam dinegeri bagindaberkuasa untuk mengampun anak raja dan permaisuri negeri lain
Sekatan Terhadap Kuasa Raja/Sultan/Yang Di Pertuan Besar
tidak boleh mengampuni diri sendiri, anak-anak sendiri dan permaisuri sendiriboleh didakwa di Mahkamah Khas Raja-Raja atas sifat peribadi dalam kes jenayah siviluntuk kes jenayah, apabila dibuat dakwaan oleh Jabatan Peguam Negeri, baginda perlu turun takhta kerajaan kita perbicaraan berlangsungsekiranya dipenjara sehari atau lebih baginda perlu turun takhtaapabila disabitkan kesalahan jenayah, baginda hanya boleh diampuni oleh Majlis Raja-Rajatidak boleh memegang apa-apa jawatan yang berpendapatantidak boleh mengambil bahagian secara aktif didalam perniagaan dan politik
Yang Di Pertua Negeri
dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong mengikut nasihat Perdana Mentericadangan calon dikemukakan kepada Perdana Menteri oleh Kerajaan Negeritempoh penggal berkhidmat adalah 4 tahun dan boleh disambung lantikansaraan ditanggung Kumpulan Wang yang Disatukan (RM135,000 setahun)
Tugas Yang Di Pertua Negeri
melantik Ketua Menteri berbangsa Melayu, beragama Islam mengikut nasihat pemimpin parti yang menguasai majoriti Dewan Undangan Negeribertindak diatas nasihat Ketua Menteri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerimerasmikan sidang pertama setiap penggal Dewan Undangan Negeri dengan memberi titah ucapan di Rajamemanggil dan menangguh dewan persidangan Dewan Undangan Negerimemperkenan rang undang-undang/pindaan perlembagaan negeri yang diluluskan dalam masa 30 hari dengan syarat jika tidak diperkenankan pindaan tetap dianggap lulus selepas 30 haripindaan memerlukan perkenan Yang Di Pertuan Agong jika raja negeri itu menjadi Yang Di Pertuan Agongapabila ditawarkan sebagai Warta Kerajaan barulah undang-undang berkenaan berkuat kuasamelantik Majistret mengikut nasihat Hakim Besar Malaya / Sabah dan Sarawakmelantik Penghulu mengikut nasihat Kerajaan Negerimempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri dan mengampuni orang-orang yang disabitkan dengan kesalahan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah Awam dinegerimenganugerah darjah bintang-bintang
Sekatan Terhadap Kuasa Yang Di Pertua Negeritidak boleh mengundi dalam Majlis Raja-Rajaboleh didakwa di Mahkamah Awam atas sifat peribadi dan rasmitidak boleh memegang apa-apa jawatan yang berpendapatantidak boleh mengambil bahagian secara aktif didalam perniagaan dan politikseorang warganegara melalui kuatkuasa undang-undangboleh dipecat oleh Yang di Pertuan Agong setelah satu resolusi pemecatannya diluluskan dengan majorit 2/3 Dewan Undangan
Komponen Dewan Undangan Negeri
terdapat 13 DUN di Malaysia kecuali WP Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajayaterdiri dari dua komponen iaitu Sultan/Raja/YDPB/YDPN dan DUN
DUN mempunyai keistimewaan tersendiri seperti apa-apa prosiding tidak boleh dipersoalkan dimahkamah, ahli DUN tidak boleh didakwa atas apa-apa yang dikatakan dan pengundian yang dibuat didalam DUN dan sesorang tidak boleh didakwa jika menyiarkan persidangan DUN
Kelayakan Menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri
berumur 21 tahun atau lebihbermastautin dinegeri berkenaansempurna akalbukan seorang muflistidak memegang jawatan berpendapatanmenang dalam pilihanraya kawasan DUN
Ahli DUN hanya berhak menyentuh perkara di bawah Senarai Negeri dan Senarai Bersama dalam Perlembagaan Persekutuan
Seseorang ahli DUN boleh meneruskan profesion asal beliau tetapi tidak boleh jika dilantik menjadi Speaker DUN atau ahli EXCO negeri
Pelucutan Jawatan ADUNapabila sesorang ADUN mengosongkan kerusinya , beliau dilarang bertanding dikawasan berkenaan selama 5 tahun
boleh dilucutkan jawatan atas sebab-sebab gagal menghantar penyata-penyata akaun perbelanjaan kempen pilihanraya kepada SPR dalam masa 31 hari keputusan pilihanraya di wartakan
dihukum penjara di Malaysia melibihi 1 tahun atau didenda melebihi RM 2,000 oleh mahkamah di Malaysia dan tidak diampuni
memperolehi kewarganegaraan asing (mempunyai hak mengundi di negara asing)
Ketua Menteri/Menteri Besar
ketua eksekutif Kerajaan Negerimelaksanakan kuasa ketua eksekutif negeri mesti menang dalam pilihanraya Undangan Negerimendapat sokongan majoriti Dewan Undangan Negeri dan dilantik oleh Yang Di Pertua Negeri/Raja/Sultanmengetuai Majlis Mesyuarat Negerimengetuai Jentera Pentadbiran Negerimengiringi Raja/Sultan/YDP ke mesyuarat Majlis Raja-Rajamemaklumkan kepada Raja/Sultan/YDP tentang dasar dan hal ehwal dalam negeri
Majlis Mesyuarat Kerajaan
menyerupai kabinet kerajaan Persekutuan, dipanggil kabinet di Sabah, Majlis Tertinggi di Sarawakmengandungi 4 hinga 12 EXCO di Sabah dan Sarawak dipanggil Menteripembentuk dasar negeri yang tertinggi dan badan pemerintahahli majlis tidak boleh menjalankan pekerjaan/profesion asal merekamengandungi 3 ahli pegawai kerajaan (ex-officio) SUK, Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-Undangketiga-tiga pegawai boleh mengambil prosiding didalam DUN tetapi tidak berhak untuk mengundidi Sabah dan Sarawak , ketiga-tiga pegawai tidak berhak menghadiri sidang DUN
Tugas-tugas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan
bertanggungjawab kepada DUNmembuat dasar-dasar kerajaan negerimentadbir kerajaan negerimenggubal undang-undangmenguruskan hal rizab orang Melayu, permit dan lesen perlombonganpindah milik tanahharta karun yang dijumpaimengeluarkan lesen membalak dan konsesi balakbertanggungjawab kepada perkhdimatan pasar, lesen hiburan, melaksanakan projek perumahan,menyediakan tanah perkuburan,menyediakan kemudahan jalan, menyediakan bekalan air,mengeluarkan lesen menangkap ikan di sungai, menjalankan pentadbiran perbandaran
Pengamalkan
sistem demokrasi berparlimen susungguhnya mendatangkan bayak kebaikan kepada
rakyat.Melalui demokrasi berparlimen,wujudnya seorang raja,manakala kerajaan
dipilih oleh rakyat.
melantik Menteri Besar berbangsa Melayu, beragama Islam mengikut nasihat pemimpin parti yang menguasai majoriti Dewan Undangan Negeribertindak diatas nasihat Menteri Besar dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerimenjalankan tugas Ketua Agama Negeri mengikut nasihat Majlis Agama Negerimerasmikan sidang pertama setiap penggal Dewan Undangan Negeri dengan memberi titah ucapan di Rajamemanggil dan menangguh dewan persidangan Dewan Undangan Negerimemperkenan rang undang-undang/pindaan perlembagaan negeri yang diluluskan dalam masa 30 hari dengan syarat jika tidak diperkenankan pindaan tetap dianggap lulus selepas 30 haripindaan memerlukan perkenan Yang Di Pertuan Agong jika raja negeri itu menjadi Yang Di Pertuan Agongapabila ditawarkan sebagai Warta Kerajaan barulah undang-undang berkenaan berkuat kuasamelantik Majistret mengikut nasihat Hakim Besar Malayamelantik Mufti dan Penghulu mengikut nasihat Kerajaan Negerimempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri dan mengampuni orang-orang yang disabitkan dengan kesalahan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah Awam dinegeri bagindaberkuasa untuk mengampun anak raja dan permaisuri negeri lain
Sekatan Terhadap Kuasa Raja/Sultan/Yang Di Pertuan Besar
tidak boleh mengampuni diri sendiri, anak-anak sendiri dan permaisuri sendiriboleh didakwa di Mahkamah Khas Raja-Raja atas sifat peribadi dalam kes jenayah siviluntuk kes jenayah, apabila dibuat dakwaan oleh Jabatan Peguam Negeri, baginda perlu turun takhta kerajaan kita perbicaraan berlangsungsekiranya dipenjara sehari atau lebih baginda perlu turun takhtaapabila disabitkan kesalahan jenayah, baginda hanya boleh diampuni oleh Majlis Raja-Rajatidak boleh memegang apa-apa jawatan yang berpendapatantidak boleh mengambil bahagian secara aktif didalam perniagaan dan politik
Yang Di Pertua Negeri
dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong mengikut nasihat Perdana Mentericadangan calon dikemukakan kepada Perdana Menteri oleh Kerajaan Negeritempoh penggal berkhidmat adalah 4 tahun dan boleh disambung lantikansaraan ditanggung Kumpulan Wang yang Disatukan (RM135,000 setahun)
Tugas Yang Di Pertua Negeri
melantik Ketua Menteri berbangsa Melayu, beragama Islam mengikut nasihat pemimpin parti yang menguasai majoriti Dewan Undangan Negeribertindak diatas nasihat Ketua Menteri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerimerasmikan sidang pertama setiap penggal Dewan Undangan Negeri dengan memberi titah ucapan di Rajamemanggil dan menangguh dewan persidangan Dewan Undangan Negerimemperkenan rang undang-undang/pindaan perlembagaan negeri yang diluluskan dalam masa 30 hari dengan syarat jika tidak diperkenankan pindaan tetap dianggap lulus selepas 30 haripindaan memerlukan perkenan Yang Di Pertuan Agong jika raja negeri itu menjadi Yang Di Pertuan Agongapabila ditawarkan sebagai Warta Kerajaan barulah undang-undang berkenaan berkuat kuasamelantik Majistret mengikut nasihat Hakim Besar Malaya / Sabah dan Sarawakmelantik Penghulu mengikut nasihat Kerajaan Negerimempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri dan mengampuni orang-orang yang disabitkan dengan kesalahan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah Awam dinegerimenganugerah darjah bintang-bintang
Sekatan Terhadap Kuasa Yang Di Pertua Negeritidak boleh mengundi dalam Majlis Raja-Rajaboleh didakwa di Mahkamah Awam atas sifat peribadi dan rasmitidak boleh memegang apa-apa jawatan yang berpendapatantidak boleh mengambil bahagian secara aktif didalam perniagaan dan politikseorang warganegara melalui kuatkuasa undang-undangboleh dipecat oleh Yang di Pertuan Agong setelah satu resolusi pemecatannya diluluskan dengan majorit 2/3 Dewan Undangan
Komponen Dewan Undangan Negeri
terdapat 13 DUN di Malaysia kecuali WP Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajayaterdiri dari dua komponen iaitu Sultan/Raja/YDPB/YDPN dan DUN
DUN mempunyai keistimewaan tersendiri seperti apa-apa prosiding tidak boleh dipersoalkan dimahkamah, ahli DUN tidak boleh didakwa atas apa-apa yang dikatakan dan pengundian yang dibuat didalam DUN dan sesorang tidak boleh didakwa jika menyiarkan persidangan DUN
Kelayakan Menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri
berumur 21 tahun atau lebihbermastautin dinegeri berkenaansempurna akalbukan seorang muflistidak memegang jawatan berpendapatanmenang dalam pilihanraya kawasan DUN
Ahli DUN hanya berhak menyentuh perkara di bawah Senarai Negeri dan Senarai Bersama dalam Perlembagaan Persekutuan
Seseorang ahli DUN boleh meneruskan profesion asal beliau tetapi tidak boleh jika dilantik menjadi Speaker DUN atau ahli EXCO negeri
Pelucutan Jawatan ADUNapabila sesorang ADUN mengosongkan kerusinya , beliau dilarang bertanding dikawasan berkenaan selama 5 tahun
boleh dilucutkan jawatan atas sebab-sebab gagal menghantar penyata-penyata akaun perbelanjaan kempen pilihanraya kepada SPR dalam masa 31 hari keputusan pilihanraya di wartakan
dihukum penjara di Malaysia melibihi 1 tahun atau didenda melebihi RM 2,000 oleh mahkamah di Malaysia dan tidak diampuni
memperolehi kewarganegaraan asing (mempunyai hak mengundi di negara asing)
Ketua Menteri/Menteri Besar
ketua eksekutif Kerajaan Negerimelaksanakan kuasa ketua eksekutif negeri mesti menang dalam pilihanraya Undangan Negerimendapat sokongan majoriti Dewan Undangan Negeri dan dilantik oleh Yang Di Pertua Negeri/Raja/Sultanmengetuai Majlis Mesyuarat Negerimengetuai Jentera Pentadbiran Negerimengiringi Raja/Sultan/YDP ke mesyuarat Majlis Raja-Rajamemaklumkan kepada Raja/Sultan/YDP tentang dasar dan hal ehwal dalam negeri
Majlis Mesyuarat Kerajaan
menyerupai kabinet kerajaan Persekutuan, dipanggil kabinet di Sabah, Majlis Tertinggi di Sarawakmengandungi 4 hinga 12 EXCO di Sabah dan Sarawak dipanggil Menteripembentuk dasar negeri yang tertinggi dan badan pemerintahahli majlis tidak boleh menjalankan pekerjaan/profesion asal merekamengandungi 3 ahli pegawai kerajaan (ex-officio) SUK, Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-Undangketiga-tiga pegawai boleh mengambil prosiding didalam DUN tetapi tidak berhak untuk mengundidi Sabah dan Sarawak , ketiga-tiga pegawai tidak berhak menghadiri sidang DUN
Tugas-tugas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan
bertanggungjawab kepada DUNmembuat dasar-dasar kerajaan negerimentadbir kerajaan negerimenggubal undang-undangmenguruskan hal rizab orang Melayu, permit dan lesen perlombonganpindah milik tanahharta karun yang dijumpaimengeluarkan lesen membalak dan konsesi balakbertanggungjawab kepada perkhdimatan pasar, lesen hiburan, melaksanakan projek perumahan,menyediakan tanah perkuburan,menyediakan kemudahan jalan, menyediakan bekalan air,mengeluarkan lesen menangkap ikan di sungai, menjalankan pentadbiran perbandaran
g
Di-pertuan Agong
Dalam Badan
Perundangan, Yang Di-pertuan Agong berada di kemuncak badan, akan tetapi,
baginda tiidak terlibat dalam mengubal undang-undang. Tugas pengubalan
undang-undang terletak di tangan ahli-ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Seperti yang diperuntukan dalam Perkara 55, tugas Yang Di-pertuan Agong
hanyalah memanggil Parlimen untuk bersidang, menamatkan penggal Parlimen, dan
membubarkan Parlimen.Yang Di-pertuan Agong tidak mempengerusikan
Dewan Rakyat dan Dewan Negara, tetapi baginda hanyalah menyampaikan titah
semasa pembukaan rasmi penggal Parlimen, dan jug memberi ucapan dalam mana-mana
majlis Parlimen atau kedua-dua majlis Parlimen bersama-sama.
Dewan
Negara
Dewan Negara
merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara, ia berperanan
membahaskan sesuatu rang undang-undang dengan lebih terterinci. Perkara-perkara
yang menjadi kepentingan umum juga akan dibincang dalam Dewan Negara. Menurut
Perkara 68, Perlembagaan Persekutuan, Dewan Negara tidak mempunyai kuasa
menolak sesuatu rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum
dikemukakan kepada Yang Di-pertuan Agong untuk diperkenankan. Dewan Negara
hanya boleh menangguhkan pelaksanaan sesuatu rang undang-undang itu.
Keanggotaan Dewan Negara telah ditentukan oleh Perlembagaan persekutuan
Malaysia dalam Bahagian 4, Bab 4, Perkara 45. 26 orang ahli dipilih daripada 13
buah negeri dengan 2 orang setiap negeri, dan 2 orang ahli akan dilantik oleh
Yang Di-pertuan Agong untuk mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan
Labuan. Ali yang selainnya akan dilantik oleh Yang Di-pertuan Agong yang
terdiri daripada warganegara yang pada pendapat baginda “telah berbakti dengan
cemerlangnya atau telah mencapai taraf gemilang dalam perkhidmatan awam,
perusahaan, pertanian, perdagangan, perkhidmatan masyarakat, kegiatan
kebudayaan atau wakil-wakil kaum yang terkecil bilangan atau yang boleh
mewakili kepentingan Orang Asli”.
Terlebih dahulu, seorang Yang Di-pertua Dewan dan Timbalan Yang Di-pertua Dewan
akan dilantik bagi mengendalikan persidangan Dewan dari kalangan ahli-ahli
sendiri. Ahli-ahli yang dilantik telah dihadkan kepada warganegara yang berumur
30 tahun ke atas, dan tempoh jawatan seseorang Ahli Dewan Negara ialah 3 tahun.
Ahli Dewan Negara boleh dilantik untuk kali kedua dan memegang jawatan tersebut
bagi tempoh 3 tahun lagi, tetapi hanya 2 penggal sahaja dibenarkan bagi setiap
ahli memegang jawatan tersebut. Pembubaran Parlimen tidak menjejaskan tempoh
memegang jawatan sebagai ahli Dewan Negara. Perrlembagaan telah memberi kuasa
terhadap Parlimen bahawa Parlimen mempunyai kuasa mengubah keahlian Dewan
Negara, seperti menambah bilangan ahli-ahli dewan atau mengurang jumlah
ahli-ahli Dewan Negara yang dilantik.
Dewan
Rakyat
Ahli-ahli Dewan
Rakyat dipilih secara langsung oleh rakyat dalam pilihan raya umum, maka,
bolehlah dikatakan Dewan Rakyat merupakan majlis khas untuk rakyat menyuarakan
pendapat dan hasrat serta mendapatkan pembelaan melalui wakil mereka. Dewan
Rakyat merupakan komponen yang penting dalam Parlimen, ia melambangkan
demokrasi kerana ia adalah dewan yang dianggotai oleh wakil rakyat yang
memenangi kerusi dalam pilihan raya umum.
Yang Di-pertua
dan Timbalan Yang Di-pertua dipilih oleh Dewan Rakyat. Akan tetapi, terdapat
pula satu syarat dalam Perlembagaan yang membolehkan Yang Di-pertua dipilih
dari luar Dewan Rakyat. Maka, satu tambahan kepada ahli yang dipilih dan orang
yang dipilih seperti ini dianggap sebagai ahli tambahan. Ia bermakna jumlah
keanggotaan dalam Dewan Rakyat boleh diubah melalui pindaan undang-undang yang
diluluskan oleh Parlimen.Tugas utama Dewan Rakyat adalah menggubal dan
meluluskan undang-undang pada peringkat Dewan Rakyat, undang-undang yang dibuat
oleh Parlimen dinamai Akta.
Ahli Dewan Rakyat dihadkan kepada warganegara yang berumur 21 tahun ke atas dan
tidak boleh menjadi ahli Dewan Negara. Dewan Rakyat akan dianggotai oleh ahli
yang telah dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya umum setiap 5 tahun. Walau
bagaimanapun, hanya Yang Di-pertuan Agong mempunyai kuasa, untuk membubarkan
Parlimen sebelum tempoh tersebut setelah memperoleh nasihat daripada Perdana
Menteri. Pada masa ini, terdapat 222 orang yang mewakili kawasan pilihan raya
di seluruh Malaysia. Pecahan kerusi Dewan Rakyat adalah 153 kerusi untuk
negeri-negeri Semenanjung, 31 kerusi untuk Sarawak dan 25 kerusi untuk Sabah,
sementara Wilayah Persekutuan pula 11 kerusi untuuk Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur, 1 kerusi untuk Wilayah Persekutuan Labuan dan 1 kerusi untuk Wilayah
Persekutuan Putrajaya.
Jika Ahli Dewan Rakyat mempunyai sabab-sebab yang terkandung dalam Perkara 48,
Perlembagaan persekutuan, maka beliau akan kehilangan kelayakan sebagai anggota
dewan. Sebab-sebab tersebut seperti:
a) Tidak sempurna akal
b) Mendapat kewarganegara negara lain
c) Mengaku taat setia kepada negara lain
d) Menggunakan hak-hak kewarganegara lain
e) Muflis dan tidak dilepaskan oleh mahkamah
f) Memegang apa-apa jawatan lain yang
berpendapat
g) Disabitkan dengan hukuman penjara tidak
kurang 5 tahun atau denda tidak kurang RM 2000.00
h) Gagal menghantar penyata perbelanjaan
pilihan raya dalam masa yang telah ditetapkan apabila dilantik sebagai ejen
pilhan raya Syarat tambahan yang menyebabkan seseorang
itu hilang kelayakan sebagai ahli Dewan Rakyat seperti meletak jawatan
dengan kehendak sendiri, tidak menghadiri persidangan Dewan Rakyat selama 6
bulan, gagal mengangkat supah di hadapan Yang di-pertua Dewan Rakyat dalam
tempoh enam bulan dari tarikh persidangan yang pertama Dewan Rakyat.
Yang Di-pertua Dewan Rakyat akan dibantu oleh 2 orang Timbalan Yang Di-pertua
dan seorang setiausaha, beliau tidak boleh menjadi ahli lembaga pengarah atau
ahli lembaga pengurusan, pegawai atau pekerja atau terlibat dalam sesuatu
urusan pertubuhan atau badan sama ada diperbadankan atau lain-lain pengusahaan
sama ada mendapat pendapatan ataupun tidak mendapat pendapatan atau faedah
daripadanya.
Proses
Penggubalan Undang-undang
Proses
penggubalan undang-undang dijalankan dengan teliti demi menjamin kelancaran
perlaksanaan undang-undang di seluruh persekutuan. Bab 5 Acara Perundangan,
Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan cara dan peraturan yang tertentu bagi
Parlimen membuat undang-undang.
Pada peringkat awalnya, sesebuah kementerian perlu merangka dasar-dasar yang
berkaitan dengan sesuatu Rang Undang-undang yang hendak dibentangkan dalam
Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Semasa membuat rangka dasar atau Rang
Undang-undang, kementerian berkenaan perlu berunding dengan Perbendaharaan,
Jabatan Penguam Negara atau kementerian-kementerian lain yang ada kaitan dengan
Rang Undang-undang tersebut.
Setelah semua pihak yang berkaitan bersetujui, draf Rang Undang-undang perlu
disediakan oleh Jabatan Peguam Negara. Seterusnya, draf Rang Undang-undang
tersebut akan dikemukakan kepada Kabinet untuk mendapatkan kelulusan badan
tersebut. Notis pemberitahuan akan dihantar oleh menteri berkenaan kepada
kedua-dua majlis Parlimen setelah kelulusan daripada Kabinet. Kemudian, Rang
Undang-undang tersebut akan dicetak oleh Jabatan Percetakan Negara untuk
diedarkan kepada semua ahli Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Bagi mendapatkan kelulusan daripada Dewan Negara dan Dewan Rakyat, pembentangan
Rang Undang-undang akan dilakukan dalam kedua-dua Majlis Parlimen tersebut.
Rang Undang-undang tersebut akan dibaca mengikut peringkat sebelum diluluskan.
Dalam Bacaan Kali Pertama, Setiausaha Dewan Rakyat akan membacakan tajuk
ringkas Rang Undang-undang tersebut sahaja. Bacaan Kali Kedua adalah peringkat
yang sangat penting, kerana Rang Undang-undang tersebut akan dibahaskan secara
mendalam oleh ahli-ahli Dewan Rakyat dengan menimbangkan semua aspek kebaikan,
keburukan, kesan dan pengaruhnya terhadap rakyat dan negara. Semua soalan dan
kemuskilan yang dikemukakan oleh ahli-ahli dewan, Menteri berkenaan yang
bertanggungjawab memberi jawapan dan penjelasan.
Perbincangan secara terperinci Rang Undang-undang akan dilakukan pada peringkat
Jawatankuasa di Dewan Negara. Kemudiannya Bacaan Kali Ketiga akan dilakukan,
Rang Undang-undang tersebut akan dikemukan semula oleh Menteri berkenaan di
Dewan Rakyat untk mendapatkan kelulusan. Setelah mendapat kelulusan, Rang
Undang-undang tersebut akan dibawa ke Dewan Negara untuk dibentang, dibahaskan
dan diluluskan.
Walaupun Rang Undang-undang tersebut telah mendapat kelulusan di dewan Rakyat,
tetapi di Dewan Negara, Rang Undang-undang tersebut akan mengikut proses yang
sama seperti mana yang dilakukan di Dewan Rakyat iaitu Bacaan Kali
Pertama, Bacaan Kali Kedua dan Bacaan Kali Ketiga sebelum diluluskan. Setelah
mendapat kelulusan dari kedua-dua Dewan, Rang Undang-undang tersebut masih
perlukan persetujuan dari Yang Di-pertuan Agong sebelum ia diperkenankan
menjadi undang-undang. Untuk memperkenankan undang-undang Yang Di-pertuan Agong
akan menurunkan cop mohor Negara. Ketelitian proses adalah bertujuan memastikan
supaya undang-undang yang dikuatkuasakan itu tidak merugikan mana-mana pihak,
sebaliknya menjaga kepentingan rakyat dan negara.
Badan
Kehakiman (Judsiari)
Badan ketiga
dalam sistem kerajaan Malaysia adalah Badan Kehakiman. Badan Kehakiman
melaksanakan tugas kehakiman dan kuasanya terletak pada Mahkamah Tinggi dan
Mahkamah Rendah. Badan ini berperanan sebagai pelindung hak-hak asasi manusia
daripada pencabulan oleh pihak kerajaan ataupun orang perseorangan. Seperti
yang termaktub dalam Perkara 126, 128 dan 130 Perlembagaan Persekutuan, kuasa
kehakiman juga terletak pada Mahkamah Agung. Badan Kehakiman mempunyai kuasa
mendengar serta menentukan perkara jenayah dan sivil. Perkara jenayah adalah
melibatkan kanun keseksaan, manakala perkara sivil pula berkaitan dengan saman
dan biasanya memerlukan afidavit.
Selain itu,
Badan Kehakiman mempunyai kuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan
Perlembagaan Negeri. Badan Kehakiman boleh juga menentukan kesahihan
undang-undang yang dibuat oleh Badan Pemerintah dan Badan Perundangan. Mahkamah
yang mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Negeri atau Kerajaan
Persekutuan. Bagi sesuatu tindakan kerajaan yang tidak sah di sisi
undang-undang, hanya Badan Kehakiman yang mempunyai kuasa mengisytiharkannya.
Mahkamah tiada kuasa meminda undang-undang, kerana perkara tersebut merupakan
kuasa Badan Perundangan (Parlimen).
Dengan kata
lain, Badan Kehakiman bertindak sebagai satu intitusi yang menjaga keluhuran
Perlembagaan dan memelihara keseimbangan kuasa antara Badan Pemerintah dan
Badan Perundangan. Peranan kedua bagi Badan Kehakiman adalah menjaga keadilan.
Hukuman dan keadilan yang diputuskan oleh Badan Kehakiman tidak mengira atau
dipengaruhi oleh status, darjat, bangsa, agama atau keturunan seseorang. Hakim
yang dilantik oleh Yang Di-pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri tidak
dibenarkan bergiat dalam politik.
Hakim
Yang Di-pertuan
Agong yang melantik Ketua Hakim Negara, Kedua-dua Hakim Besar Malaya dan Sabah
dan Sarawak serta Hakim-hakim Besar Mahkamah Persekutuan dan Hakim-hakim lain
Mahkamah Tinggi atas nasihat Perdana Menteri serta selepas berunding dengan
Majlis Raja-raja. Semua urusan pelantikan, kenaikan pangkat dan perlucutan
jawatan terletak di bawah kuasa Yang Di-pertuan Agong. Hakim-hakim akan
memegang jawatannya sehingga mencapai umur persaraan 65 tahun, tempoh ini boleh
dilanjutkan, tetapi tidak boleh melebihi 6 bulan. Seseorang hakim boleh
meletakkan jawatan secara sukarela. Seseorang hakim akan dilucutkan jawatan
atas sebab-sebab berikut:
a) Melanggar Kod Etika Hakim, 1994
b) Berkelakuan tidak baik dan tidak berupaya
c) Atas alasan kelemahan tubuh badan atau otak
d) Apa-apa sebab lain yang menjejaskan mereka
untuk menjalankan tugas-tugas dengan sempurna
Seseorang Hakim
tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik supaya beliau
dijamin
dilindungi daripada pengaruh politik.
Hieraki
Mahkamah-mahkamah
Fungsi Badan
Kehakiman bergantung pada taraf mahkamah, seperti Mahkamah Tinggi, Mahkamah
Rendah dan Mahkamah Agong. Terdapat dua buah Mahkamah Tinggi iaitu Mahkamah
Tinggi Malaya yang terdiri daripada Semenanjung Malaysia ,dan Sabah dan
Sarawak. Mahkamah Rendah pula terdiri daripada Mahkamah Majistret dan Mahkamah
Penghulu di Semenanjung Malaysia, manakala Mahkamah Adat/Negeri bagi Sabah dan
Sarawak. Hanya Mahkamah Juvana boleh membicarakan kanak-kanak dan mereka yang
di bawah umur 18 tahun.
Bibliografi
Abdul Aziz Bari
(2002). Majlis Raja-raja: Kedudukan dan Peranan dalam Perlembagaan Malaysia.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdullah Sanusi
Ahmad (1987). Kerajaan, Pentadbiran dan Rakyat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Jabatan
Penerangan Malaysia (2011). Buku Malaysia 2009, Buku Rasmi Tahunan. Kuala
Lumpur: Jabatan Penerangan Malaysia.
Kassim Tukiman
(2002). Malaysia: Perspektif Sejarah dan Politik. Skudai: Universiti Teknologi
Malaysia.
Tengku Anuar
Tengku (1997). Asas-asas Kenegaraan Malaysia. Kuala Lumpur: al-Azim Sdn. Bhd.
KESIMPULAN
No comments:
Post a Comment